ACTIVITĂŢILOR EDUCATIVE
DIN SĂPTĂMÂNA EDUCAŢIEI GLOBALE
ATITUDINE PENTRU LUMEA NOASTRĂ
Consiliul Europei, prin organismul său specializat - Centrul Nord-Sud, a iniţiat, la Strasbourg, în 1999, prima „Săptămână a Educaţiei Globale”, promovând în statele membre activităţi şcolare dedicate reducerii sărăciei şi excluderii sociale şi, ulterior,. având în vedere mesajele primite, a invitat statele Consiliului Europei să participe anual la Săptămâna Educaţiei Global, ajunsă, în acest an, la cea de-a XIII-a ediţie .
Tema „Săptămânii Educaţiei Globale 2011” este „Atitudine pentru lumea noastră” şi vizează în egală măsură cunoştinţele, competenţele, capacităţile, achiziţia de atitudini, clarificarea valorilor şi demersul practic.
TIPUL DE PROIECT: la nivel de şcoală
APLICANTUL: Şcoala cu clasele I-VIII NUCET
PERIOADA DE DESFĂŞURARE:
14-20 noiembrie 2011
ARGUMENT:
“Vă las pacea, vă dau pacea Mea. Nu v-o dau cum o dă lumea. Să nu vi se tulbure inima, nici să nu se înspăimânte”.
Ioan 14;27
Ioan 14;27
« Dacă te gândeşti la anul care urmează, ară pământul !
Dacă te gândeşti la următorii zece ani, plantează arbori !
Dacă te gândeşti la următorii 100 de ani, educă copiii !!! »
Proverb chinezesc
Concepte cheie: cultura, globalizare, diversitate, solidaritate umana, interculturalitate, incluziune, tineret, valori, voluntariat, dezvoltare durabila.
Educaţia a reprezentat o componentă esenţială a procesului de pregătire a României pentru aderare la Uniunea Europeană. Generaţia elevilor de astăzi va fi generaţia de tineri ai Uniunii Europene de mâine. Copiii de astăzi trebuie să cunoască contextul în care trăiesc şi în care vor trăi pentru a reuşi să se adapteze. Deoarece aceştia sunt nişte viitori adulţi şi nu adulţi în miniatură, ei trebuie educaţi şi stimulaţi în devenirea lor.
Orice copil trebuie să aibă dreptul să-şi formeze o opinie şi să se exprime liber, cu încredere. De aceea el trebuie învăţat să dialogheze, dar şi să respecte opiniile celorlalţi.
Când vorbim despre dezvoltarea şi cultivarea unei atitudini pozitive, avem în minte, în primul rând, atitudinea pe care o adoptăm în situaţiile limită sau problematice, situaţii în care ne pierdem calmul, speranţa şi bucuria. Totuşi, atitudinea pozitivă trebuie să fie o prezenţă zilnică în viaţa noastră, nu doar în acele momente grele. De obicei, starea interioară zilnică nu este nici negativă, nici prea pozitivă, ci cumva neutră. Trebuie să conştientizăm acest lucru şi să ne schimbăm atât atitudinea negativă, cât şi pe cea neutră în atitudini pozitive. Cheia este să păstrăm o gândire pozitivă în ciuda situaţiei în care ne aflăm, să menţinem o atitudine optimistă în faţa adversităţii, dar să o cultivăm zilnic, chiar şi în contexte neutre.
Ne-am propus ca prin prezentul proiect să încercăm să demonstrăm că ţara noastră merită să-şi menţină poziţia de ţară europeană, având în vedere calităţile culturale, artistice ale generaţiei vechi şi a celei viitoare.
Educaţia globală are drept scop acţionarea în vederea asigurării condiţiilor pentru instaurarea unei lumi durabile şi sigure pe baza analizării problemelor sociale şi economice, a diversităţii culturale şi a strategiilor de instituire a păcii. Educaţia globală urmăreşte promovarea şi interiorizarea valorilor, ca: respect, libertate, drept, pace, egalitate, solidaritate, prin formarea unor atitudini de auto-respect, respect pentru ceilalţi, interes pentru probleme globale, abordare critică, implicare şi acţiune constructivă, responsabilitate socială.
Societatea românească şi lumea în general, promovează practicile şi valorile democratice şi acţionează pentru afirmarea personalităţii umane. Dar lumea în care trăim cunoaşte încă situaţii de intoleranţă, de conflict şi tensiune care afectează climatul de securitate. În acest context, şcoala are un rol important în a-i pregăti pe elevi şi pe tineri pentru o lume în schimbare, în care să acţioneze cu succes pe linia promovării şi a apărării drepturilor omului. Totodată, şcoala are menirea de a dezvolta abilităţi şi atitudini necesare funcţionării cu succes a societăţii democratice.
Dialogul intercultural urmăreşte întărirea respectului pentru diversitate culturală în contextul realităţii complexe a societăţii de azi, caracterizată prin coexistenţa diferitelor identităţi culturale şi credinţe.
Atitudinea interculturală facilitează apariţia unei sinteze de elemente comune, ca fundament al comunicării şi înţelegerii reciproce între diferitele grupuri culturale.
Săptămâna Educaţiei Globale este un eveniment european care motivează elevi, profesori, grupuri de tineri şi alte structuri educaţionale formale si nonformale, în scopul de a implementa şi dezvolta activităţi care să atragă atenţia asupra educaţiei globale. Proiectele, centrate pe o temă propusă anual de Centrul Nord-Sud al Consiliului Europei, cuprind subiecte precum diversitate, interdependenţă si dezvoltare durabilă la nivel local cât şi la nivel global, pornind de la Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului ca principiu-ghid, şi implică o înţelegere a problemelor de bază ale cetăţeniei globale:
[ conştientizarea dimensiunii globale şi a rolului fiecăruia dintre noi ca cetăţean al planetei;
[ responsabilitate pentru acţiunile proprii ;
[ respect pentru diversitate si abilităţi de comunicare interculturală ;
[ capacitatea de a întreprinde acţiuni care să facă lumea mai echitabilă şi durabilă;
Educaţia Globală implică:
è respect pentru diversitate;
è înţelegerea cauzelor şi efectelor problemelor majore care afectează lumea, la nivel global;
è oportunităţile de a acţiona în scopul de a face lumea mai echitabilă şi mai sustenabilă.
Toate documentele directive ale Uniunii Europene care au în vedere educaţia accentuează principiile toleranţei, egalităţii de şansă sau pe cel al incluziunii sociale. Toate aceste principii întâmpină adesea dificultăţi în implementarea lor, fie pentru că în România există bariere culturale cu care aceste principii intră în conflict, fie pentru că demersurile pe care aceste principii le inspiră ajung, de multe ori, să fie realizate formal, fără urmărirea efectelor şi fără evaluări ale acestor efecte.
În context, iniţierea unor activităţi pe tema drepturilor copilului, o considerăm oportună şi stimulativă pentru publicul ţintă pe care îl avem în vedere, iar finalizarea lui cu un album publicat în condiţii de excelenţă, motivarea participanţilor prin premii, sunt demersuri necesare şi extrem de utile, credem noi, pentru modificarea pozitivă a mentalităţilor la nivelul populaţiei tinere.
SCOPUL PROIECTULUI:
Prin acest proiect dorim să dezvoltăm, la elevii din Şcoala Nucet, abilităţile de cetăţenie globală necesare pentru a participa la dezvoltarea unei societăţi echitabile şi durabile care valorizează dialogul intercultural, prin implicarea directă în acţiuni specifice de educaţie globală .
OBIECTIVE SPECIFICE:
% conştientizarea dimensiunii globale şi a rolului fiecăruia ca cetăţean al planetei, de către cel puţin 75% din numărul elevilor;
% îmbogăţirea cunoştinţelor specifice educaţiei globale – componenta diversitatea – pentru cel puţin 75% din numărul elevilor ;
% respectarea diversităţii şi a abilităţilor de comunicare interculturală, de către cel puţin 75% din numărul elevilor ;
% manifestarea unui interes constructiv pentru problemele comunităţii, de către cel puţin 50% din numărul elevilor;
% dezvoltarea capacităţii de a întreprinde acţiuni care să facă lumea mai echitabilă şi mai durabilă, pentru cel puţin 50% din numărul elevilor ;
% dezvoltarea abilităţilor personale şi sociale necesare convieţuirii în armonie cu ceilalţi, pentru cel puţin 80% din numărul elevilor;
% manifestarea responsabilităţii pentru acţiunile proprii, pentru cel puţin 75% din numărul elevilor.
REZULTATE AŞTEPTATE:
Ë creşterea gradului de toleranţă între elevi;
Ë dezvoltarea capacităţii de organizare a elevilor;
Ë conştientizarea necesităţii asumării unor responsabilităţi individuale şi colective;
Ë dezvoltarea aptitudinilor de comunicare, de lucru în echipă a tuturor persoanelor implicate;
Ë creşterea capacităţii elevilor de conştientizare a propriilor valori;
Ë respectarea de către elevi a diversităţii şi a abilităţilor de comunicare interculturală.
PRODUSE:
Ø parteneriat cu asociaţia rromilor;
Ø fotografii;
Ø fluturaşi, afişe, invitaţii, diplome;
Ø portofolii, proiecte;
Ø desene, eseuri, poezii;
Ø expoziţii, CD-uri cu prezentări PowerPoint, CD-uri cu filme, realizate pe parcursul derulării activităţilor sau ca finalitate a acestora;
Ø jurnalul activităţilor, al exemplelor de bună practică;
Ø panou al activităţilor desfăşurate;
Ø inventar de bune practici;
Ø pagina dedicată proiectului în revista şcolii, “Mlădiţe”;
Ø publicaţie în ziarul local;
GRUPUL ŢINTĂ: preşcolarii şi elevii din Şcoala cu clasele I-VIII Nucet
BENEFICIARI DIRECŢI ŞI INDIRECŢI:
Ø elevi;
Ø părinţi;
Ø şcoală;
Ø comunitate.
RESURSE UMANE:
Şcolarii şi preşcolarii, diriginţii, învăţătorii, educatoarele, responsabilii de proiect, Consiliul elevilor, directorul şcolii
COORDONATORII ACTIVITĂŢILOR:
§ Învăţător Badea Clara, consilierul educativ
§ Profesor Niculae Niculae, directorul şcolii
PARTENERI IMPLICAŢI ÎN PROIECT:
1. Medic
2. Preot
3. Poliţia
4. Psiholog şcolar
5. Organizaţia rromilor
6. Primăria comunei Nucet
MODALITĂŢI DE MONITORIZARE ŞI EVALUARE A REZULTATELOR PROIECTULUI:
Ø Raport al activităţilor derulate
Ø Chestionare pentru elevi/părinţi/cadre didactice
Ø Cutia poştală
Ø Cutia cu sugestii
Ø Jurnal de impresii
Ø Rezultatele obţinute la concursurile organizate
Ø Grile de monitorizare
Ø Fişe de evaluare a activităţii
Ø Portofoliul proiectului
Ø Listă de control/verificare
Ø Autoevaluarea membrilor echipei
Ø Observare sistematică
Ø Feedbackul oferit prin discuţiile cu participanţii
IMPACTUL IMPLEMENTĂRII PROIECTULUI ASUPRA GRUPULUI ŢINTĂ, ASUPRA ŞCOLII ŞI ASUPRA PARTENERILOR:
& Elevii vor fi mai responsabili, vor respecta diversitatea, va creşte gradul de toleranţă şi se vor dezvolta abilităţile de comunicare interculturală.
& Părinţii vor fi mai bine informaţi despre activităţile şcolii, vor căpăta încredere în rolul lor de educatori, vor aprecia şi respecta diversitatea;
& Învăţătorii /profesorii vor dezvolta comportamente potrivite dascălilor ce fac parte dintr-o şcoală incluzivă;
& Imaginea şcolii în comunitate va fi îmbunătăţită.
& Comunitatea va înţelege şi respecta valori ca: diversitatea, interdependenţa, dezvoltarea durabilă.
MODALITĂŢI DE CONTINUARE DUPĂ ÎNCHEIEREA PROIECTULUI:
¨ Prezentarea proiectului cadrelor didactice din comună şi din centrul metodic, pentru ca exemplele reuşite să fie continuate şi dezvoltate;
¨ Elaborarea unui Ghid – “Pentru o şcoală incluzivă”;
¨ Realizarea unui curs cu părinţii în vederea îmbunătăţirii educaţiei incluzive a copiilor, în cadrul căruia părinţii să disemineze exemple de bună practică;
¨ Reluarea acelor activităţi care au avut un impact deosebit asupra copiilor şi care îi ajută pe aceştia în formarea unor abilităţi de cetăţenie globală, necesare pentru a participa la dezvoltarea unei societăţi echitabile si durabile care valorizează dialogul intercultural, prin implicarea directă în acţiuni specifice de educaţie globală .
ACTIVITĂŢI DE PROMOVARE/MEDIATIZARE ŞI DE DISEMINARE ÎN TIMPUL IMPLEMENTĂRII PROIECTULUI ŞI DUPĂ ÎNCHEIEREA ACESTUIA:
♠ Afişe
♠ Postere
♠ Articole în revista şcolii „Mlădiţe”, în ziarul local
♠ Schimb de experienţă cu alte şcoli
♠ Panoul cu produsele activităţilor
♠ Ghidul – “Pentru o şcoală incluzivă”
♠ Cursuri cu părinţii
♠ Cursuri de alfabetizare cu tinerii/părinţii doritori
♠ Parteneriatul şcoală – organizaţia rromilor
♠ Scrisori de mulţumire către părinţi şi către parteneri
TIPURI DE ACŢIUNI :
% proiect de parteneriat încheiat de şcoală cu organizaţia rromilor;
% acţiuni de voluntariat;
% acţiuni de ecologizare;
% jocuri incluzive ale copiilor;
% jocul de rol;
% învăţarea în serviciul comunităţii;
% planuri de acţiune;
% seminarii, dezbateri, studii de caz ;
% concursuri sportive, de creaţie artistică şi plastică;
% evenimente artistice care promovează artele participative (teatru civic, happening);
% exersarea unor metode interactive de consultare şi dezbatere.
Nr. crt. | Activităţi | Modalităţi de realizare | Termen | Responsabili |
1 | 1. „Atitudine pentru lumea noastră” – comportamente diferite, persoane diferite 2. Drepturile copilului 3.Târg de jucării frumoase 4. Cunoaştere pentru acceptare | Prezentări PowerPoint Concurs de afişe Donaţie pentru copiii săraci Jocuri ale copiilor | 14 noiembrie | Prof. Gheorghe Silvia Prof. Anghelinu Ana Maria Înv. Gheorghe Mariana Ed. Deaconescu Elena |
2 | 1.“Atitudine, solidaritate, voluntariat” 2. Competiţie Fair – play 3. Acţiuni care fac lumea mai echitabilă, mai durabilă | Referate Concurs sportiv Activitate de ecologizare în localitate | 15 noiembrie | Prof. Petre Mirela Prof. Niculae Niculae Prof. Andrei Adela |
3 | 1. “Apreciază diversitatea” 2. “Lumea mea – lumea noastră” 3. Harta diversităţii şi a unităţii 4.Grupurile etnice din România | Linia valorilor - Dezbatere a CŞE Concurs de creaţie plastică Happening – pictură pe pereţii magaziei Audiţie muzicală | Înv. Badea Clara Prof. Iana Claudia Prof. Petre Mirela Prof. Mezei Sergiu Prof. Chiosea Mirela | |
4 | 1.“Ce facem pentru binele nostru?” 2. “Personalităţi care au schimbat lumea” 3. « Tu, eu, noi » 4. « Dacă eu aş fi … alb/negru/sau… » | Plan de acţiune Concurs de creaţie literară (eseuri) Concurs de creaţie literară (poezie) Joc de rol | Înv. Neacşu Florentina Prof. Voinescu Carmen Înv. Gheorghe Niculina Ed. Ban Natalia | |
5 | 1. „Resursele comunităţii” 2. „Poveşti de viaţă” 3. „Lumea Uniunii Europene – speranţă pentru viitor” | Studiu de caz Scrisori de mulţumire pentru bătrânii satului. Donaţie de alimente Program artistic | 18 noiembrie | Prof. Ungureanu Ionela Prof. Gheorghe Silvia Înv. Badea Clara |
Director, Consilier educativ,
profesor NICULAE NICULAE învăţător BADEA CLARA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu